Saturday, December 18, 2010

Senior graduate

Smlm g tgk senior graduate
Tp smlm mcm kecik2 nye
Untuk department2
Tgh hari td g tgk yg besar nye
Best giler tgk
Rase xsabar betul nk graduate

Lepas 2 kitorang g makan ramai2 kt Mark Pi's
Sembang2,ade je senior yg xkenal
Tp rase td betul2 mcm m'sian
Maksdunya perbagai2 kaum
Kalau kt M'sia, selalunye mesti ikut bangsa
Jarang r ade cmpur
Td semua ok je
Kan best kalau m'sia mcm 2
Baru semua ade smngt patriotik,smngt penyatuan :-)

p/s-aku dari dulu teringin m'sia bersatu
Tp mslhnya skrg,melayu dngn ketuanan melayu
Cina dngn isu2 ketidakadilan dan smngt ingn mengekalkan tradisi(bahasa)
India tgah2,mungkin xpuas hati ketuanan melayu
Bagi aku nak menyatukan m'sia,semua kena sakit
Maksud aku semua kena berkorban
Solusi aku sng-melayu buang ketuanan melayu dngn syarat segala bahasa xboleh digunakan(tidak diajar di sklh) kecuali bahasa melayu dn inggeris
Dalam hal ni,semua sakit,melayu hilang ketuanan melayu,cina,india n lain2 kena hilangkn identiti
Ni bukan apa,skrg ni sistem perkauman tidak lg relevan,semua adalh bangsa m'sia n brcakap bhasa m'sia
Kita buat 1 identiti kaum yg baru
Negara yg ade 1 identiti lebih kuat patriotiknya
Tp apa2 pn aku bukanlah penyokong Najib haha
Aku sngt kesian kepada kaum2 lain yg layak tp xdpt(fikir2kn lah sndiri)
Lagipun dlm Islam tiada perkauman
Semuanya dalam 1 peradaban berdasarkan hukum syariah
Dan dalam peradaban itu tidak smestinya semua kena memeluk Islam(peradaban yg beragama)
Pelbagai kaum didunia adalah untuk kita saling mengenali
Fikir-fikirkanlah n selamat beramal :-)

4 comments:

nmasturas. said...

waaaah.panjang amanatnye :P
my advice is :
just live your live happily without all those thinking like what i did.hehe
after all, we are nobody to change all of these.

Amir said...

haha awak,salah 2,walaupun we are nobody
Tp kita lah warisan negara untuk masa hadapn
Kalau semua org fikir mcm ni,
Xmustahil untuk ada perubahan
Contohnya, Iran tahun 1979
Sebelum 2,negara Iran secular giler
Ketua nya mmg barat habis
Tp tahun 1979 trjadi la revolusi Islam
Terus jadi Republik Islam
Kan best kalau M'sia mcm 2 :-)

p/s-ala,ni pandangan peribadi je la syg oii :-P

Anonymous said...

aku igt lg mse kite borak psl benda nih ngn boon jim dkt dpn blok p dlu..

Amir said...

haha a'ah aku baru ingat
aku rase die ok je ngn cdgn ni kn?
tp 2 la,orgnye pn dh xde